Oszust podszył się pod pracownika banku i wyłudził 27 tys.
Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników banków
Do Komendy Powiatowej Policji w Zgorzelcu zgłosił się 59-letni mieszkaniec powiatu, który stracił 27 tysięcy złotych po rozmowie z osobą podszywającą się pod pracownika banku. Sprawca wykorzystał mechanizm fałszywej weryfikacji SMS i wskazał kolejne działania mające umożliwić przejęcie środków.
Podczas rozmowy oszust informował o rzekomym braku zdolności kredytowej, wypytywał o banki, w których poszkodowany ma konta i przekonał go, że jest pracownikiem instytucji, m.in. podając kod otrzymany w wiadomości SMS. Następnie nakłonił do instalacji wskazanej aplikacji i krok po kroku instruował o wykonywaniu przelewów oraz operacji BLIK.
Poszkodowany, działając zgodnie z poleceniami rozmówcy, przelał oszczędności na wskazany rachunek, przelał środki z kart kredytowych i wypłacał gotówkę, a następnie dokonywał wpłat we wpłatomacie za pomocą kodów BLIK. Zorientował się, że padł ofiarą oszustwa dopiero gdy rozmówca zaczął dopytywać o kolejne konta. Łączna strata wyniosła 27 000 zł.
Jak się chronić
- Bank nigdy nie prosi telefonicznie o przekazywanie kodów SMS, haseł ani danych logowania
- Nie instaluj aplikacji ani programów na polecenie osoby dzwoniącej
- Nie wykonuj przelewów wypłat ani operacji BLIK na żądanie rozmówcy
- W przypadku wątpliwości zakończ rozmowę i zadzwoń na oficjalną infolinię banku
- O próbie oszustwa lub jego dokonaniu powiadom Policję
Pamiętajmy że rozwaga i ograniczone zaufanie mogą uchronić przed utratą oszczędności. - Komenda Powiatowa Policji w Zgorzelcu
źródło informacji: KPP w Zgorzelcu / policja.pl









